ဒုစ႐ိုက္ႏွင့္ သုစ႐ိုက္
+++++++++++++++
သတ္မႈ ခိုးမႈ၊ ကာေမသု၊ သံုးခု ကာယကံ။
မုသားကုန္းတိုက္၊ ႐ိုင္းမိုက္ၾကမ္းညစ္၊ အႏွစ္ မပါ၊
ေျပာဆိုတာ၊ ေလးျဖာ ဝစီကံ။
သူ႕ပစၥည္းကို၊ ရလို ေတြးႀကံ၊ သူပ်က္ရန္ကို၊ ဖန္ဖန္
စဥ္းစား၊ အယူမွား၊ သံုးပါး မေနာကံ။
ဒုစ႐ိုက္တရား၊ ျပဳသူမ်ား၊ လားရ ပါယ္ေလးတန္။
ဒုစ႐ိုက္ ဆယ္ပါး၊ ေရွာင္ၾကဥ္ျငား၊ ဆယ္ပါး
သုစ႐ိုက္ကံ။
သုစ႐ိုက္တရား၊ ျပဳသူမ်ား၊ လားရ နတ္နိဗၺာန္။
ဒုစ႐ိုက္ ဆယ္ပါး
ဒုစၥရိတ ဟူေသာ ပါဠိကို ဒုစ႐ိုက္ ဟု ေခၚၾကသည္။ ဒုစ႐ိုတ္ ဟုလည္း တခ်ိဳ႕ သံုးၾကသည္။ အဓိပၸါယ္မွာ မေကာင္းေသာ အက်င့္၊ မေကာင္းမႈ၊ အကုသိုလ္ ဟု ဆိုလိုသည္။ အျပစ္မကင္းေသာ အလုပ္မွန္သမွ် ဒုစ႐ိုက္ ခ်ည္း ျဖစ္သည္။ ယင္း ဒုစ႐ိုက္သည္ ကာယ ဒုစ႐ိုက္ ၃ ပါး၊ ဝစီ ဒုစ႐ိုက္ ၄ ပါး၊ မေနာ ဒုစ႐ိုက္ ၃ ပါး အားျဖင့္ ၁၀ ပါး ရွိသည္။
ကာယဒုစ႐ိုက္ ၃ ပါး
ပါဏာတိပါတ
( သတၱဝါ၏ အသက္ကို သတ္ျခင္း။ )
အဒိႏၷာဒါန
( သူတပါး၏ ပစၥည္းကို မတရားယူျခင္း။ )
ကာေမသု မိစၧာစာရ
( ကာမဂုဏ္တို႔၌ မွားယြင္းစြာ က်င့္ျခင္း။ )
ဝစီ ဒုစ႐ိုက္ ၄ ပါး
မုသာဝါဒ
( မမွန္ေသာ စကားကို ေျပာဆိုျခင္း။ )
ပိသုဏဝါစာ
( ကုန္းေခ်ာ ရန္တိုက္စကားကို ေျပာဆိုျခင္း။ )
ဖ႐ုသဝါစာ
( ၾကမ္းတမ္း ႐ိုင္းစုိင္းေသာ စကားကို ေျပာဆိုျခင္း။ )
သပၹပၸလာပ
( အက်ိဳးမရွိ အႏွစ္မပါေသာ စကားကို ေျပာဆိုျခင္း။ )
မေနာ ဒုစ႐ိုက္ ၃ ပါး
အဘိဇၩာ
( သူတပါး ပစၥည္းကို "မိမိ ပစၥည္းျဖစ္လွ်င္ ေကာင္းမွာပဲ" ဟု ရလိုသမႈေရွး႐ႈ ႀကံစည္ျခင္း။ )
ဗ်ာပါဒ
( သူတပါးကို ပ်က္စီးေစလိုျခင္း။ )
မိစၧာဒိ႒ိ
( အသိအျမင္ အယူဝါဒ လြဲမွားေနျခင္း။ )
ေဆာင္ပုဒ္
သတ္မႈ ခိုးမႈ၊ ကာေမသု၊ သံုးခု ကာယကံ။
မုသားကုန္းတိုက္၊ ႐ိုင္းမိုက္ၾကမ္းညစ္၊ အႏွစ္ မပါ၊
ေျပာဆိုတာ၊ ေလးျဖာ ဝစီကံ။
သူ႕ပစၥည္းကို၊ ရလို ေတြးႀကံ၊ သူပ်က္ရန္ကို၊ ဖန္ဖန္
စဥ္းစား၊ အယူမွား၊ သံုးပါး မေနာကံ။
ဒုစ႐ိုက္တရား၊ ျပဳသူမ်ား၊ လားရ ပါယ္ေလးတန္။
ဒုစ႐ိုက္ ဆယ္ပါး၊ ေရွာင္ၾကဥ္ျငား၊ ဆယ္ပါး
သုစ႐ိုက္ကံ။
သုစ႐ိုက္တရား၊ ျပဳသူမ်ား၊ လားရ နတ္နိဗၺာန္။
သုစ႐ိုက္ ဆယ္ပါး
ဒုစ႐ိုက္၏ ဆိုးက်ိဳးမ်ား မေကာင္းမႈ ဒုစ႐ိုက္ကို ျပဳသူမ်ားသည္ မည္သည့္ အခါမွ်ေကာင္းက်ိဳး ခ်မ္းသာကို မရႏိုင္ပဲ ဆိုးက်ိဳး ဆင္းရဲက်ိဳးကိုသာ ရၾက၏။ အေၾကာင္းဆိုး၍ အက်ိဳး ဆိုးၾကျခင္းပင္။ ဤ သေဘာကို ျမတ္စြာဘုရားသည္ ဒုစၥရိတ ဝိပါက သုတ္၌ ေအာက္ပါအတိုင္း ေဟာေတာ္မူခဲ့၏။
သတၱဝါ၏ အသက္ကို သတ္ျခင္းအမႈ ပါဏာတိပါတ ဒုစ႐ိုက္ကို ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ျပဳသူသည္ ငရဲသို႔က်ရ၏။ တိရစၧာန္ ျဖစ္ရ၏။ ၿပိတၱာ ျဖစ္ရ၏။
အေပါ့ဆံုး အေသးဆံုး ပါဏာတိပါတသည္ပင္ ျပဳသူကို အသက္ တိုေစတတ္၏။ ပဋိသေႏၶ ေနဆဲမွာျဖစ္ေစ၊ ေမြးဖြားစမွာ ျဖစ္ေစ ေသရျခင္းကိုပင္ ျဖစ္ေစတတ္၏။
သူတပါး ပစၥည္းကို ခိုးဝွက္ လုယက္ လိမ္လည္ လွည့္ပတ္ အက်ပ္ကိုင္၍ မတရားယူျခင္းအမႈ အဒိႏၷာဒါန ဒုစ႐ိုက္ကို ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ျပဳသူသည္ ငရဲ၊ တိရစၧာန္၊ ၿပိတၱာ ျဖစ္ရ၏။
အေပါ့ဆံုး ေသးဆံုုး အဒိႏၷာဒါနသည္ပင္ ျပဳသူကို စီးပြါးဥစၥာ ပ်က္စီးေစတတ္၏။ တျပားတခ်ပ္မွ်ပင္ လက္ထဲမွာ မရွိေအာင္ ဆင္းရဲမြဲေတ ေစတတ္၏။
ကာမဂုဏ္ကိစၥတို႔၌ ေဖာက္ျပားေသာအမႈ ကာေမသု မိစၧာစာရ ဒုစ႐ိုက္ကို ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ျပဳသူသည္ ငရဲ၊ တိရစၧာန္၊ ၿပိတၱာ ျဖစ္ရ၏။
အေပါ့ဆံုး အေသးဆံုး မိစၧာစာရ သည္ပင္ ျပဳသူကို ရန္မ်ားေစတတ္၏။ ျမင္သူတိုင္းက ရန္သူသဖြယ္ သေဘာထားတတ္၏။
မမွန္စကား လိမ္ညာလွည့္ျဖား ေျပာၾကားျခင္းအမႈ မုသာဝါဒ ဒုစ႐ိုက္ကို ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ျပဳသူသည္ ငရဲ၊ တိရစၧာန္၊ ၿပိတၱာ ျဖစ္ရ၏။
အေပါ့ဆံုး အေသးဆံုး မုသာဝါဒသည္ပင္ ေျပာသူကို မဟုတ္ မမွန္ အစြပ္စြဲ ခံရေစတတ္၏။ ဘယ္သူ ျပဳျပဳ သူ႕ေခါင္းေပၚမွာခ်ည္း အျပစ္က်တတ္၏။
လူႏွစ္ဦးအၾကား ေမတၱာပ်က္ျပားေအာင္ ကုန္းေခ်ာ ရန္တိုက္စကား ေျပာျခင္းအမႈ ပိသုဏဝါစာ ဒုစ႐ိုက္ကို ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ျပဳသူသည္ ငရဲ၊ တိရစၧာန္၊ ၿပိတၱာ ျဖစ္ရ၏။
အေပါ့ဆံုး အေသးဆံုး ပိသုဏဝါစာသည္ပင္ ေျပာသူကို မိတ္ပ်က္ေစတတ္၏။ ခ်စ္ခင္သူ နည္းပါး မိတ္ေဆြ ရွားေစတတ္၏။ အသစ္ ဆက္ဆံရသမွ်ေသာ မိတ္ေဆြမ်ားသည္လည္း ေရွာင္ခြာ၍သာ သြားတတ္၏။
ၾကမ္းတမ္း ႐ိုင္းပ်ေသာ စကားကို ေျပာျခင္းအမႈ ဖ႐ုသဝါစာ ဒုစ႐ိုက္ကို ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ေျပာသူသည္ ငရဲ၊ တိရစၧာန္၊ ၿပိတၱာ ျဖစ္ရ၏။
အေပါ့ဆံုး အေသးဆံုး ဖ႐ုသဝါစာသည္ပင္ ေျပာသူကို မႏွစ္မ်ိဳ႕စရာ နားမခံသာေသာ စကားတို႔ကိုသာ ၾကားရေစတတ္၏။ သြားေလရာရာ ေနေလရာရာတို႔၌ နားမခ်မ္းသာစရာ စိတ္မခ်မ္းသာစရာ စကားတို႔ကိုသာ ၾကားရေစတတ္၏။
အက်ိဳးမရွိ အႏွစ္မပါေသာ စကားေပါ့ စကားဖ်င္း ေျပာဆိုျခင္းအမႈ သပၹပၸလာပ ဒုစ႐ိုက္ကို ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ျပဳသူသည္ ငရဲ၊ တိရစၧာန္၊ ၿပိတၱာ ျဖစ္ရ၏။
အေပါ့ဆံုး အေသးဆံုး သမၹပၸလာပသည္ပင္ ေျပာသူ၏ စကားကို သူတပါး နားမေထာင္လိုျခင္း ဟူေသာ ဆိုးက်ိဳးကို ျဖစ္ေပၚေစ၏။
အရက္ေသစာ စေသာ မူးယစ္ေဆးကို ေသာက္ စား ႐ွဴ ထိုးျခင္းအမႈ သုရာေမရယ ဒုစ႐ိုက္ကို ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ျပဳသူသည္ ငရဲ၊ တိရစၧာန္၊ ၿပိတၱာ ျဖစ္ရ၏။
အေပါ့ဆံုး အေသးဆံုး သုရာေမရယသည္ပင္ ေသာက္သူကို သတိလြင့္ပါး စိတ္ေခ်ာက္ခ်ား၍ ေနာက္က်ဳ သြားေစတတ္၏။ စိတ္ မတည္တံ့ ေျပးလြင့္ပ်ံ႕၍ ရူးအံ့ေသာအသြင္ စကားပင္ မပီ ဆြံ႕အ, သည္၏ အျဖစ္သို႔ပင္ ေရာက္ေစတတ္၏။
( အဂၤုတၱရ၊ အ႒က၊ ဒုစၥရိတ ဝိပါကသုတ္ )
ယခုေဖာ္ျပခဲ့သည္မွာ ဘုရားရွင္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည့္ ဒုစ႐ိုက္ ဆိုးက်ိဳးျပ ဒုစၥရိတ ဝိပါက ေဒသနာေတာ္ျဖစ္၏။
အရက္ေသစာသည္ ဒုစ႐ိုက္ အရက္ေသစာႏွင့္ မကင္းႏိုင္သူမ်ားက ဒုစ႐ိုက္ ၁၀ ပါးတြင္ သုရာေမရယ မပါသျဖင့္ အရက္ေသစာ ေသာက္စားျခင္းသည္ မေကာင္းမႈ ဒုစ႐ိုက္ မဟုတ္ဟု ေျပာတတ္ ေရးတတ္ၾက၏။
ဤ ဒုစၥရိတ ဝိပါကသုတ္၌ အျခားေသာ ဒုစ႐ိုက္ တရားမ်ားနည္းတူ အရက္ေသစာ ေသာက္စားျခင္းေၾကာင့္ ငရဲသို႔က်ျခင္း၊ တိရစၧာန္ ျဖစ္ျခင္း စေသာ ဆိုးက်ိဳးမ်ားအျပင္ လူျဖစ္လွ်င္လည္း စိတ္ေခ်ာက္ခ်ား၍ ႐ူးသြပ္သြားတတ္ျခင္း အက်ိဳးကိုပင္ ရတတ္ေၾကင္း ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားေတာ္မူထား၏။
ထို႔ေၾကာင့္ အရက္ေသစာ ေသာက္စားျခင္းသည္ ဆင္းရဲျခင္း၏ အေၾကာင္း မေကာင္းမႈ ဒုစ႐ိုက္ ျဖစ္သည္မွာ ထင္ရွား၏။
ထူးဆန္းေသာ ဝက္လူႀကီး
ရာဇၿဂိဳဟ္ၿမိဳ႕သည္ စည္ကား၏။ အုပ္ခ်ဳပ္သူ ဘုရင္ဗိမၺိသာရႏွင့္ သမားေတာ္ႀကီး ဇီဝက တို႔ေၾကာင့္ ထင္ရွား၏။ ထူးျခားေသာ လကၡဏာတရပ္မွာ ၿမိဳ႕ကို ေတာင္ငါးလံုးက ဝန္းရံထားျခင္းပင္ ျဖစ္၏။
ထို ေတာင္ငါးလံုးကား ပ႑ဝ၊ ေဝဘာရ၊ ဝပုလႅ၊ ဣသိဂိလိ၊ ဂိဇၩကုဋ္ တို႔ ျဖစ္ၾက၏။ ေတာင္ငါးလံုးမွာ မနိမ့္မျမင့္ ျဖစ္၍ ၿမိဳ႕၏ တံတိုင္းႀကီးမ်ား သဖြယ္ တည္ရွိၾက၏။ ေဝဠဳဝန္ ေက်ာင္းေတာ္မွာ ေတာင္မ်ား၏ အျပင္ဘက္တြင္ ရွိ၏။
အရွင္ေမာဂၢလႅာန္ ႏွင့္ အရွင္လကၡဏ မေထရ္ ႏွစ္ပါးသည္ ဂိဇၩကုဋ္ေတာင္ ေပၚမွ ဆင္းလာၾက၏။ ေတာင္ေစာင္း တေနရာတြင္ အလြန္ ထူးဆန္းေသာ သတၱဝါ တေကာင္ကို အရွင္ေမာဂၢလႅာန္ ျမင္ရ၏။
သတၱဝါႀကီးမွာ ေမာ့ၾကည့္ရေလာက္ေအာင္ပင္ ႀကီးမားလွ၏။ သူ၏ ကိုယ္မွာ လူ႕ကိုယ္ျဖစ္၍ ေခါင္းမွာ လူေခါင္းမဟုတ္္ပဲ ဝက္ေခါင္းႀကီး ျဖစ္ေန၏။ ႏႈတ္သီးအတြင္းမွ အၿမီးတေခ်ာင္း တြဲေလာင္းက်က ေပါက္ေနရာ ဝက္တေကာင္သည္ ဝက္ၿမီးတခုကို ကိုက္ထားသကဲ့သို႔ ရွိ၏။ အၿမီးေပါက္ေနေသာ ႏႈတ္သီးအတြင္းမွ ပိုးေလာက္ေတြ တဖြားဖြား က်ေနသည္မွာ ျမင္ရသူ ေအာ္ဂလီဆန္စရာ ျဖစ္ေန၏။ သတၱဝါႀကီး တေကာင္လံုးကို ၿခံဳၾကည့္လိုက္လွ်င္ ေၾကာက္စရာ ရြံစရာ သတၱဝါႀကီး ျဖစ္ေန၏။
ေဝဠဳဝန္ ေက်ာင္းေတာ္အတြင္း ျမတ္စြာဘုရား၏ ထံေတာ္ေမွာက္သို႔ မေထရ္ ႏွစ္ပါး ေရာက္လာၾကေသာအခါ အရွင္ေမာဂၢလႅာန္က အေၾကာင္းစံုကို ေလွ်ာက္ထား၏။ ျမတ္စြာဘုရားက ဂိဇၩကုဋ္ေတာင္ေစာင္းမွ ထို ဝက္လူႀကီးမွာ ၿပိတၱာႀကီးျဖစ္ေၾကာင္း၊ ကုန္းေခ်ာ ရန္တိုက္စကား ေျပာဆိုျခင္းအမႈ ပိသုဏဝါစာ ဒုစ႐ိုက္ေၾကာင့္ ၿပိတၱာျဖစ္ကာ ဆင္းရဲ ခံေနရေၾကာင္း မိန္႔ၾကားေတာ္မူ၏။
ထို ဝက္လူ ၿပိတၱာႀကီးမွာ ကႆပျမတ္စြာဘုရား လက္ထက္ေတာ္ အခါက နာမည္ႀကီး ဓမၼကထိက ဘုန္းႀကီးတပါးျဖစ္ခဲ့၏။ ထို ဓမၼကထိကသည္ တရားေဟာ လွည့္လည္ရာမွ ေတာရြာ တရြာရွိ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း တေက်ာင္း၌ တည္းခိုေန၏။
ထိုေက်ာင္းမွ ေက်ာင္းေန အာဝါသိက ဘုန္းႀကီးႏွစ္ပါးမွာ စိတ္သေဘာထားႏူးညံ့လွ၏။ တအူတံုဆင္း ညီရင္းအစ္ကိုပမာ လြန္စြာ ခင္မင္ၾက၏။ အခ်င္းခ်င္း ရိုေသေလးစားၾက၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ရြာရွိ ဒကာ ဒကာမတို႔က လြန္စြာမွ ၾကည္ညိဳၾကသျဖင့္ အစစ အရာရာ အာမွ် လိုေလေသးမရွိေအာင္ လွဴဒါန္းျပဳစုၾကေသာေၾကာင့္ အလြန္ ျပည့္စံုေသာ ေက်ာင္းျဖစ္၏။
ကုန္းေခ်ာၿပီ ဤ အေျခအေနကို တပ္မက္စိတ္ ဝင္ေနေသာ ဓမၼကထိကသည္ သူ႕ကို ခ်မ္းခ်မ္းသာသာ ေနႏိုင္ေအာင္ အစြမ္းကုန္ ျပဳစု ေစာင့္ေရွာက္႐ံုမွ်မက အနီးအပါး ရြာမ်ား၌ တရားပြဲ က်င္းပႏိုင္ေအာင္ စီစဥ္ေပးသည့္ အရွင္ႏွစ္ပါး၏ ေက်းဇူးကိုမွ် မေထာက္ထားပဲ အက်ိဳးလိုလားသည့္ ဟန္ျဖင့္ အရွင္ႏွစ္ပါးကို ဟိုတမ်ိဳး သည္တဖံု ေျပာကာ ကုန္းတိုက္၏။
႐ိုးသား၍ စိတ္ေကာင္းရွိလွေသာ အရွင္ႏွစ္ပါးမွာ တႀကိမ္ႏွစ္ႀကိမ္မွ် ေျပာသည့္ ကုန္းစကားကို မယံုၾကေသာ္လည္း အႀကိမ္ႀကိမ္ ေျပာလာေသာအခါ ယံုၾကည္သြားၾက၏။ ႐ိုးသားသူမ်ားျဖစ္၍ အခ်င္းခ်င္း ေျဖရွင္းဖို႔ကိုပင္ သတိမရပဲ ႏွစ္ပါးလံုး ေက်ာင္းကို ပစ္ခဲ့ၿပီးလွ်င္ အသီးသီး တလမ္းစီ ထြက္သြားၾကေလသည္။ ဓမၼကထိက ဘုန္းႀကီးသည္ လူ ၾကားေကာင္း႐ံုမွ် တားျမစ္ၿပီးေနာက္ ေက်ာင္းကို အပိုင္စီးလိုက္ေတာ့၏။
အရွင္ႏွစ္ပါးမွာ ကုန္းစကားကို ယံုစားမိၾက၍ အခ်င္းခ်င္း ေမတၱာပ်က္ကာ စိတ္လက္ မခ်မ္းသာစြာျဖင့္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ တေနရာၿပီး တေနရာ ေရႊ႕ေျပာင္း ေနထိုင္ၾက၏။ ေနာက္ဆံုး၌ ေတာရြာ ေက်ာင္းတေက်ာင္းတြင္ မေမွ်ာ္လင့္ပဲ ဆံုမိၾကမွ အခ်င္းခ်င္း ဝမ္းနည္းေၾကကြဲစြာ ေမးျမန္းမိၾက၏။ ထိုအခါမွ ဓမၼကထိက က ေက်ာင္းလိုခ်င္၍ မိမိတို႔ ႏွစ္ပါး ကြဲျပားေအာင္ ကုန္းစကားတုိက္ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသျဖင့္ ႏွစ္ပါးလံုးေနရင္း ေက်ာင္းကို ျပန္လာကာ ဓမၼကထိကကို ေက်ာင္းမွ ႏွင္ထုတ္ၿပီလွ်င္ ေရွးကကဲ့သို႔ပင္ ခ်မ္းသာစြာ ေနထိုင္ၾကေလ၏။
အဝီစိသို႔ ဓမၼကထိကသည္ ေက်ာင္းမွ ထြက္သြားၿပီးေနာက္ မၾကာမီပင္ ကြယ္လြန္သြားၿပီလွ်င္ အဝီစိ ငရဲ၌ က်ေရာက္ရ၏။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ငရဲ ဆင္းရဲကို ခံစားရၿပီးေနာက္ ငရဲမွ လြတ္ေျမာက္လာေသာ္လည္း ကုန္းေခ်ာ ဒုစ႐ိုက္ကံ၏ အရွိန္အဟုန္ မကုန္ေသးသျဖင့္ ဂိဇၩကုဋ္ေတာင္၌ ဝက္လူၿပိတၱာႀကီး လာျဖစ္ေနရေၾကာင္း ရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရား ရွင္းလင္းေဟာၾကားေတာ္မူ၏။
ေၾကာက္ဖြယ္ ေကာင္းလွသည့္ ပိသုဏဝါစာ ဒုစ႐ိုက္ကံ၏ အက်ိဳးပါေပတည္း။ ( ဓမၼ ႒ ၂၊ ၂၅၈-၂၆၀ )
နာမည္ႀကီး အမၺပါလီ
ဧကရာဇ္ေခတ္တြင္ ေဝသာလီ ျပည္သည္ ဧကရာဇ္ႏိုင္ငံ မဟုတ္ေပ။ ဂဏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ ႏိုင္ငံျဖစ္၏။ ေဝသာလီ ျပည္မွ လိစၧဝီ မင္းသားတို႔သည္ စုေပါင္းအုပ္ခ်ဳပ္ေရး (ဂဏ) စနစ္ကို အၾကြင္းမဲ့ ယံုၾကည္သေလာက္ ျဖစ္ႏိုင္သမွ် အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေနၾကသူမ်ား ျဖစ္၏။ ေအာင္ျမင္သေလာက္လည္း ေအာင္ျမင္ေန၏။ ေဝသာလီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာ အသြင္အျပင္ေရာ အႏွစ္သာရပါ ဂဏ စနစ္ျဖစ္၏။ မလႅာ မင္းသားတို႔လည္း ဤ ဂဏစနစ္ကိုပင္ ႀကိဳးစား၍ တည္ေဆာက္ေနၾက၏။ သို႔ေသာ္ ေဝသာလီ ေလာက္ကားေအာင္ျမင္မႈရပံု မေပၚေသးေပ။
နာမည္ေက်ာ္ ထိုေခတ္က ေဝသာလီ ဟု ဆိုလွ်င္ အမၺပါလီက တြဲလ်က္ ပါၿပီး ျဖစ္ေန၏။ ေဝသာလီ ႏွင့္ အမၺပါလီ သည္ ခြဲ၍ မရေပ။ ဤမွ်ပင္ အမၺပါလီက နာမည္ႀကီး၏။ နာမည္ႀကီး သေလာက္လည္း ေခ်ာလွ၏။ သို႔ေသာ္ သူ႕အလုပ္ကား လူတန္းစား အျမင္ျဖင့္ၾကည့္လွ်င္ ေအာက္ဆံုးလႊာ အတန္းအစား ျဖစ္၏။ သူကား လူတိုင္းကို ေပ်ာ္ေလေအာင္ ေဖ်ာ္ေျဖရေသာ ျပည့္တန္ဆာ သာတည္း။
အမၺပါလီဆိုသည့္ နာမည္မွာ ဆန္းလည္း ဆန္း၏။ ႏွစ္သက္ဖြယ္လည္း ရွိ၏။ သရက္ပင္ အေစာင့္အေရွာက္ ရွိသူ၊ သရက္ပင္၏ ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းကို ခံရသူဟု အဓိပၸါယ္ ရ၏။ သူသည္ လူ႕ဝမ္း၌ ပဋိသေႏၶ မေန၊ သရက္ပင္၌ ပဋိသေႏၶ ေနေလသလား၊ သို႔မဟုတ္ တရားမဝင္ ရထားသည့္ ေမြးစကေလးကို မေကၽြးေမြး မသုတ္သင္ႏိုင္၍ မိခင္က သရက္ပင္ ေအာက္သို႔ လာေရာက္ ပစ္ထားေလသလား ဆိုသည္ကိုေတာ့ မည္သူမွ် တပ္တပ္အပ္အပ္ မေျပာႏိုင္ေပ။ မည္သို႔ ဆိုေစ၊ သူ႕နာမည္က သရက္ပင္ႏွင့္ တနည္းနည္းျဖင့္ ဆက္စပ္မႈ ရွိေနသည္ေတာ့ အမွန္ပင္။
အမၺပါလီ နာမည္က လွ၏။ ႐ုပ္က ေခ်ာ၏။ သူ မတူေအာင္ေခ်ာ၏။ သို႔ေသာ္ သူ႕အလုပ္က ယုတ္ည့ံလွ၏။
ကုသိုလ္ကံ သူသည္ ဖုႆဘုရားရွင္ ပြင့္ေတာ္မူစဥ္ အခါက အႀကီးအက်ယ္ အလွဴႀကီးေပး၍ ႐ုပ္ရည္ေခ်ာေမာ လွပရန္ ဆုပန္ခဲ့၏။ ထိုစဥ္က အင္အားေကာင္းသေလာက္ တက္ၾကြ ထက္သန္ေနေသာ လွခ်င္စိတ္၏ တြန္းပို႔ေပးမႈေၾကာင့္ ယခု သည္အလွကို သူ ရျခင္း ျဖစ္၏။
အကုသိုလ္ကံ သိခီဘုရားရွင္ လက္ထက္ေတာ္ အခါ၌ ဘိကၡဴနီမ ျဖစ္ခဲ့၏။ တတ္ႏိုင္သမွ် တရားက်င့္ခဲ့၏။ သို႔ေသာ္ ခရီးေတာ့ မေရာက္ခဲ့ေပ။ တေန႔ ေစတီေတာ္တဆူကို ဖူးေျမာ္ယင္း ေစတီကို လက္ယာရစ္ လွည့္ပတ္ေနရာမွ ဘုရားရင္ျပင္ေတာ္ေပၚတြင္ တံေတြးကြက္ တကြက္ကို သူေတြ႕ရ၏။ ေရွ႕က သြားၾကေသာ ဘိကၡဴနီ တသိုက္ထဲမွ တေယာက္ေယာက္ ေထြးသြားေၾကာင္း သူသိ၏။ အမွန္ေတာ့ တံေတြး ေထြးသြားေသာ ဘိကၡဴနီမွာ ရင္ျပင္ေတာ္ လြတ္ရာသို႔ သြား၍ ေထြးျခင္း ျဖစ္ေသာ္လည္း ေရးႀကီးသုတ္ပ်ာ ျဖစ္၍ ရင္ျပင္ေတာ္ေပၚ က်မွန္းမသိ က်သြားျခင္း ျဖစ္၏။
အမၺပါလီ အေလာင္း ဘိကၡဴနီသည္ တံေတြးကြက္ကို ေတြ႕လွ်င္ "ဟင္း ဘယ္က ျပည့္တန္ဆာမမ်ား ရင္ျပင္ေတာ္ေပၚတံေတြး၊ ေထြးသြားပါလိမ့္၊ အက်င့္ယုတ္မေတြ၊ သာသနာဖ်က္မေတြ" ဟု ၾကမ္းၾကမ္းတမ္းတမ္း ဆဲလိုက္၏။ ဘုရားသမီးေတာ္ ျဖစ္ေသာ ဘိကၡဳနီမ တပါး မဆိုထားႏွင့္ေတာ့၊ သာမန္ အဆင့္အတန္း ရွိေသာ လူဝတ္ေၾကာင္ မိန္းမ တေယာက္ပင္ ႏႈတ္မွ မထြက္ဝ့ံေသာ စကား၊ မထြက္သင့္ေသာ စကားကို သူ႕ႏႈတ္မွ ၾကမ္းတမ္းစြာ ထြက္လိုက္၏။
ဆိုးက်ိဳး ဤ ဖ႐ုသဝါစာ ဒုစ႐ိုက္ ေၾကာင့္ သူသည္ ဘဝမ်ားစြာ ျပည့္တန္ဆာခ်ည္း ဆက္ကာ ဆက္ကာ ျဖစ္ခဲ့ရ၏။
ဤ အမၺပါလီ ဘဝတြင္လည္း အေျခအေနက တြန္းပို႕သျဖင့္ စိတ္ မပါပဲလ်က္ ယုတ္ညံ့ေသာ ျပည့္တန္ဆာ အလုပ္ကို လုပ္ေနရ၏။
သို႔ေသာ္လည္း ျမတ္စြာဘုရား တည္းဟူေသာ အမွီေကာင္း ကလ်ာဏမိတၱကို ရ၍ ဘုရားရွင္၏ ေက်ာင္းအမ ျဖစ္ရၿပီးလွ်င္ အရြယ္ေထာက္လာသည့္အခါ သာသနာ့ေဘာင္ဝင္ကာ တရား အားထုတ္သျဖင့္ ရဟႏၲာ ျဖစ္သြား၏။
ဝစီေဘဒ ထိတိုင္းရွလွပါတကား။
ဆုေတာင္းလို႔ ေတာင္းပန္လို႔ မရႏုိင္
အသိဗႏၶက ျမတ္စြာဘုရားသည္ နာလႏၶၿမိဳ႕ ပါဝါရိက သေဌး၏ သရက္ဥယ်ာဥ္၌ သီတင္းသံုးေတာ္မူစဥ္ တခ်ိန္တြင္ အသိဗႏၶက ၏ သား ရြာသူႀကီးက ပစၥႏၲရစ္မွာေနေသာ ပုဏၰားမ်ားသည္ လူေသလွ်င္ ေသသူကို နတ္ျပည္သို႔ တင္ေပးၾကေၾကာင္း ေလွ်ာက္ထားၿပီးေနာက္ "ျမတ္စြာဘုရားလည္း ထုိကဲ့သို႔ ျပဳလုပ္ေပးႏိုင္ပါသလား" ဟု ဆက္လက္၍ ေမးျမန္းေလွ်ာက္ထား၏။
ျမတ္စြာဘုရားက "ရြာသူႀကီး၊ သင္ သေဘာေပါက္သလိုေျဖပါ" ဟုမိန္႔ၾကားၿပီးေနာက္ သူႀကီးကို ေမးခြန္းထုတ္ေတာ္မူ၏။
"သူႀကီး၊ ေက်ာက္ဖ်ာကို ေရထဲခ်လိုက္ၿပီး ဒီေက်ာက္ဖ်ာႀကီး ေရေပၚမွာ ေပါေလာ ေပၚေနပါေစလို႔ ႀကီးမားလွတဲ့ လူထုႀကီးက ဝိုင္းဝန္းဆုေတာင္း ေတာင္းပန္ယင္ အဲဒီ ေက်ာက္ဖ်ာႀကီး ေရေပၚ ေပၚပါမည္လား"
"မေပၚႏိုင္ပါ ဘုရား"
"အဲဒီ ဥပမာ အတိုင္းပဲ သူႀကီး၊ ဒုစ႐ိုက္ အမႈျပဳတဲ့ သူကိုဒီလူေသယင္ နတ္ျပည္ ေရာက္ပါေစလို႔ လူေတြက ဝိုင္းဝန္းၿပီး ဘယ္လိုပင္ ဆုေတာင္း၊ ဘယ္လိုပင္ ေတာင္းပန္ေသာ္လဲ အဲဒီလူဟာ နတ္ျပည္ မေရာက္ႏိုင္ဘူး။ အပါယ္ပဲ က်မွာပဲ"
"ေနာက္တခု ေမးဦးမည္ သင္ သေဘာေပါက္သလို ေျဖပါသူႀကီး။ ေထာပတ္အိုးကို ျဖစ္ေစ၊ ဆီအိုးကို ျဖစ္ေစ ေရနက္ႀကီးထဲ ႏွစ္ခြဲလိုက္ၿပီး ေရေပၚ ေပၚလာတဲ့ ေထာပတ္ေတြ ဆီေတြကို 'ေရထဲျမဳပ္ၾကပါ၊ မေပၚၾကပါနဲ႔' လို႔ လူေတြက ဝိုင္းဝန္း ဆုေတာင္းၾက ေတာင္းပန္ၾကယင္ အဲဒီ ေထာပတ္ေတြ ဆီေတြ ေရထဲ ျမဳပ္ပါမည္လား"
"မျမဳပ္ပါ ဘုရား"
"အဲဒီ ဥပမာ အတိုင္းပဲ သူႀကီး၊ သုစ႐ိုက္အမႈ ျပဳတဲ့ လူကို 'ဒီလူေသယင္ အပါယ္က်ပါေစ' လို႔ လူေတြက ဝိုင္းဝန္းၿပီး ဘယ္လိုပင္ ဆုေတာင္း ဘယ္လိုပင္ ေတာင္းပန္ေသာ္လဲ ဒီလူဟာ အပါယ္ မက်ႏိုင္ဘူး။ နတ္ျပည္ကိုပဲ ေရာက္မွာပဲ"
ျမတ္စြာဘုရား၏ ဥပမာျဖင့္ ရွင္းျပခ်က္ကို ရြာသူႀကီးလြန္စြာ ႏွစ္သက္သြားသျဖင့္ ဥပါသကာ အျဖစ္ ခံယူလိုက္၏။ ( သံ ၂၊ ၄၉၈ )
မည္သည့္ အရာကိုမွ် ဆုေတာင္း႐ံု ေတာင္းပန္႐ံုမွ်ျဖင့္ မရႏိုင္၊ ကိုယ္တိုင္ အားထုတ္၍ ျပဳလုပ္မွသာလွ်င္ ရႏိုင္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပေသာ တရားေတာ္ ျဖစ္၏။
Shwe Nyar Thar
No comments:
Post a Comment